JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Det store savnet er familien

Livet om bord:

– Det store savnet er familien

FELLESSKAP: Gutta tar en liten pause under lastingen i Florø.

FELLESSKAP: Gutta tar en liten pause under lastingen i Florø.

Jonas Fagereng Jacobsen

Fire uker på, fire uker av. På fartøyet blir mannskapet en tett og god kompisgjeng, som bor og jobber sammen konstant. 

Om bord i fiskefôrbåten Aqua Fjell jobber Thomas Høyland (34), hvor han har vært kaptein i litt over tre år. Maritim Logg fikk bli med kapteinen og resten av sjømennene fra mannskapsbytte i Brønnøysund.

Mesteparten av tiden på jobb består av å styre båten opp og ned langs norskekysten. Oppdraget er å levere fiskefor til oppdrettsanlegg.

– Navigeringen langs norskekysten er noe av det vanskeligste og mest utfordrende med jobben. Særlig når det er dårlig vær, forteller overstyrmann Tommy Torskangerpoll (34).

Rederiet Aquaship har totalt 28 båter i flåten sin.

I fire dager fikk Maritim Logg være med om bord en av deres fiskefor-båter, Aqua Fjell, for å dokumentere livet til de seks sjømennene om bord.

Maritim logg har tidligere skrevet om mangelen på sjøfolk over hele landet. Særlig det å rekruttere unge til næringen viser seg å være vanskelig, ifølge flere rapporter. På Aqua Fjell er derimot fem av seks unge voksne.

Mange av oppdrettsanleggene ligger ganske dårlig til. Aqua Fjell går utenfor traseer der de fleste andre båter går. Utenfor merkingene. Foret skal leveres tett innpå både skjær og fjell, og den store båten på 70 meters lengde navigerer fort bare 15-20 meter unna skjærene. 

– Familien er det man savner mest den tiden man er på båten, forteller kapteinen Thomas Høyland. Hver dag ringer han kona og barna for å holde seg oppdatert på hva som skjer hjemme. 

Men det er likevel ikke bare negativt å jobbe på denne måten. Når sjømennene først er hjemme, er de kanskje mer tilstede enn om de hadde en vanlig «ni til fire jobb», mener mannskapet.

– Familietid og fritid er noe jeg setter stor pris på, og er nok derfor jeg jobber på sjøen, sier Høyland, som anbefaler unge å velge et maritimt yrke.

POPULÆRT PÅ SJØEN: Det er en sjeldenhet at mannskapet får spist måltider samlet. Det er kun når de ligger til kai de får spist sammen, noe de endelig fikk gjort da de lastet i Florø. –  Taco er nok det mest spiste måltidet på sjøen, sier Thomas. Fra venstre kadett Christoffer Brandsøy Midtbø (22), matros Bjarte Næs (37), maskinist Martin Sæle (34), Kaptein Thomas Høyland (37) og overstyrmann Tommy Torskangerpoll (34)

POPULÆRT PÅ SJØEN: Det er en sjeldenhet at mannskapet får spist måltider samlet. Det er kun når de ligger til kai de får spist sammen, noe de endelig fikk gjort da de lastet i Florø. – Taco er nok det mest spiste måltidet på sjøen, sier Thomas. Fra venstre kadett Christoffer Brandsøy Midtbø (22), matros Bjarte Næs (37), maskinist Martin Sæle (34), Kaptein Thomas Høyland (37) og overstyrmann Tommy Torskangerpoll (34)

Jonas Fagereng Jacobsen

ARBEIDSKAR: Matrosen Bjarte vedlikeholder skipets gravemaskin.

ARBEIDSKAR: Matrosen Bjarte vedlikeholder skipets gravemaskin.

14.06.2024