JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Forventer skikkelig utredning om cruise

– Forventer skikkelig utredning om cruise

VIL HA FAKTA: Varaordfører Jan Martin Rishaug (Sp). ordfører Monica Nielsen (Ap) og hovedutvalgsleder Trine Noodt (V) vil ha en utredning om hvordan et lovforslag vil påvirke cruise-virksomheten.

VIL HA FAKTA: Varaordfører Jan Martin Rishaug (Sp). ordfører Monica Nielsen (Ap) og hovedutvalgsleder Trine Noodt (V) vil ha en utredning om hvordan et lovforslag vil påvirke cruise-virksomheten.

Tri Nguyen Dinh

Politikere i Nord-Norge er enige om at alle i Norge skal tjene likt og ha like konkurransevilkår, men frykter konsekvensene for næringslivet med dagens lovforslag. – Akkurat nå er det gambling på at det skal gå bra. Vi forventer en skikkelig utredning når det gjelder cruise-virksomheten, sier Alta-ordfører Monica Nielsen (Ap).

– Lovforslaget som er sendt ut på høring kan få store konsekvenser for cruiseaktiviteten i Nord-Norge. Jeg anser lovforslaget som konkurransevridende for nordnorsk reiseliv. Færre havner vil få anløp, og dette vil ramme Nord-Norge hardest, mener Alta- og Ap-ordfører Monica Nielsen.

Forslaget fra Nærings- og fiskeridepartementet går ut på at alle sjøfolk, uansett nasjonalitet eller hva slags flagg skipet de jobber på har, skal ha norske lønninger når skipet i oppholder seg mer enn 50 prosent av tiden i Norge.

Loven skal forhindre at det skjer sosial dumping i norsk farvann, sikre at norske redere som bruker norske sjøfolk ikke blir utkonkurrert på hjemmebane og sikre at norske sjøfolk like konkurransevilkår om jobber langs kyst og på sokkel.

INVITERTE: Ordfører i Nordkapp, Jan Morten Hansen, og varaordfører Sirin Figenschou Høyen, inviterte Lena Dyring og Stian Grøthe for å bli bedre kjent med turistnæringen i nord. 

INVITERTE: Ordfører i Nordkapp, Jan Morten Hansen, og varaordfører Sirin Figenschou Høyen, inviterte Lena Dyring og Stian Grøthe for å bli bedre kjent med turistnæringen i nord. 

Tri Nguyen Dinh

Enig i prinsippet

– Vi er fullstendig enige i prinsippet i lovforslaget, men frykter at cruise-næringen snur midtveis i Norge for å komme seg unna 50-prosent-regelen. Det vil få en fryktelig konsekvens for reiselivsnæringen i nord. Det er et forslag som vil være direkte konkurransevridende for vår næring i nord sammenlignet med turistnæringen på Vestlandet, sier Daniel Myhre, daglig leder i opplevelsesbedriften 71 grader nord.

– Kan det være at noe av denne frykten er påført dere av cruisebransjen og deres lobbyister?

– Det kan så være. Men da vil i så fall en konsekvensutredning avsløre bransjen, svarer Myhre.

I dag har Myhre 16 ansatte, pluss 15-20 ekstra i høysesong. Mindre aktivitet betyr at han må si opp ansatte.

– Vi er en av veldig mange bedrifter som kan bli påvirket av dette. For landsdelen som helhet er dette en stor sak, som kan ha store konsekvenser. Det minste vi kan kreve er en skikkelig utredning før de banker igjennom en lov. Hvis det er slik at turistnæringen fortsetter som før selv om man innfører en lov som beskytter norske sjøfolk, så er jo det det beste. Men det er greit å vite før man handler, sier Myhre.

BEKYMRET: Daniel Myhre frykter han må si opp mange ansatte.

BEKYMRET: Daniel Myhre frykter han må si opp mange ansatte.

Tri Nguyen Dinh

Ringvirkninger

Også Ap-ordføreren i Nordkapp er bekymret for dagens lovforslag.

– Cruisenæringen har store ringvirkninger for landansatte. Vi har gjort beregninger på at i vår kommune står inntekter på 230 millioner i året og 80 arbeidsplasser på spill. Det tilsvarer 20.000 arbeidsplasser i Oslo, så det er ikke rart vi blir redde, sier Jan Morten Hansen.

Han ønsker fritak fra en lov for oversjøisk cruise. Andre løsninger kan være anløpsbegrensinger per år, eller at man hever taket på 50 prosent seiling i Norge til 80 prosent for cruise.

– Det siste kan være problematisk i forhold til EU- og EØS-regelverket, sier Hansen.

– Primært ønsker vi at cruise unntas fra loven og at dagens praksis videreføres, istemmer Monica Nielsen.

Det viktigste er at dette blir utredet slik at en beslutning tas på faktagrunnlag og ikke på synsing, som vil skje om dette gjøres nå, mener Nielsen.

Inviterte NSF nordover

Hansen og Nielsen inviterte Norsk Sjømannsforbund til Nord-Norge for å se på forholdene der oppe og møte næringen, som frykter dagens forslag.

NSF har tidligere ment at reiselivet og politikere i nord bekymrer seg uten grunn. I mediene har det blant annet blitt sagt at det er lobbyister som har drevet fram frykten i næringslivet, og at cruisenæringen aldri vil tørre å gi slipp på Nord-Norge og det landsdelen har å tilby sine gjester.

Da invitasjonen kom, takket Stian Grøthe, leder politikk og samfunnskontakt og Lena Dyring, avdelingsleder cruise og internasjonal ferge i Sjømannsforbundet, fort ja til å møte aktørene og politikere ansikt til ansikt.

– Vi ville dra til Nord-Norge for å lytte, lære og delta i debatten på en seriøs måte og ikke bare gjennom media. Vi tar det lokale næringslivets bekymringer på alvor og tar med oss deres innspill. Det burde egentlig regjeringen også gjøre. I denne saken har deres fravær bare skapt enda mer usikkerhet, sier Stian Grøthe, leder for politikk og samfunnskontakt i NSF.

Maritim Logg har spurt statsråd Marianne Sivertsen Næss om et intervju om denne saken, men de har vært fraværende.

– Det er så mange og sterke meninger i denne saken. Vi ønsket å høre ordentlig på argumentene fra aktørene i Nord-Norge og forstå eventuelle negative konsekvenser. Samtidig håper vi på en bedre forståelse for vårt ståsted fra deres side, sier Dyring.

Forskjellig syn

Besøket i Nord-Norge har blant annet vist NSF-representantene at det er sårbare samfunn som er avhengige av inntektene cruise og turister bidrar med til lokalsamfunnet, lokale arbeidsplasser og generell verdiskaping.

– Så har vi forskjellig syn på hvorvidt cruiseturismen kommer til å stoppe opp eller ikke dersom lovforslaget innføres som det er nå. Vi har stor tro på at cruiseturismen kommer til å fortsette – folk vil se Nord-Norge, mener Dyring.

Hun påpeker at cruisepublikummet er betalingssterkt og villige til å betale mye for gode og bra produkter.

– De tallene vi har regnet på, viser at merkostnadene for rederiene blir på ca. 150 kroner i døgnet per gjest. Vi tror at det er summer som er spiselige, så vi tror ikke rederiene vil droppe regionen som en konsekvens av dette, sier Dyring.

– Så du tror næringslivets bekymringer er ubegrunnet?

– Jeg tror de er overdrevet i alle fall. Våre tall, og erfaringer fra andre verdensdeler, tilsier at cruiseturismen ikke er så sårbar for slik lovgivning som cruisebransjen liker å argumentere for – enten på egen hånd eller via andre aktører. 

– Næringen krever en utredning om cruise. Hva tenker NSF om det?

– Generelt kan jeg si at jeg skulle ønske at eventuelle utredninger som ønskes av ulike aktører hadde blitt gjort for lenge siden. Da hadde vi ikke befunnet oss i situasjonen vi er i nå, der enkelte føler at de ikke er blitt hørt i prosessen, sier Dyring.

Cruise bør ikke være en stopper

I Holmefjordutvalget var det enighet om at man skulle se nærmere på cruise. Det er så langt ikke gjort, påpeker Hege-Merethe Bengtsson administrerende direktør i Maskinistforbundet.

– Det støtter vi fortsatt og håper regjeringen setter ned et slikt utvalg så raskt som mulig for å se på hvordan kravet om norske lønns- og arbeidsvilkår kan innrettes på dette segmentet. Ulike segmenter kan måtte innrettes ulikt for å få gjennomført og tilpasset norske lønns- og arbeidsvilkår i hele maritim næring, på alle segmentene, sier Bengtsson.

Hun mener for øvrig at selv om ikke alle segmentenes innretning er løst, bør ikke dette stoppe gjennomføringen av de segmentene der løsningen foreligger.

– Kravet om norske lønns- og arbeidsvilkår på cruisesegmentet, innebærer like konkurransevilkår for norske sjøfolk og norskbosatt arbeidskraft, og viktige opplæringsstillinger som følger med. Det innebærer også at norske lokale aktører og rederier har anledning til å konkurrere i dette markedet og samtidig sikre arbeidsplasser langs hele kysten. Da produktet som selges er norskekysten og naturen i det vesentlige, sammen med opplevelser med mer, kan denne næringen ikke forflytte seg til utlandet eller produseres utenfor Norge. Det kan hende det kommer andre aktører inn i markedet med mindre dagens aktører evner å tilpasse seg, sier Bengtsson.

Maritim næring, også cruise, må gjennom sin næringsdrift bidra med arbeidsplasser også for sjøfolk bosatt i Norge, mener Dnmf-lederen.

Mye bra er gjort

Grøthe er enig i at forarbeidet om cruise-næringen kunne vært bedre.

– Det er gjort et godt stykke forarbeid i lovforslaget, men ikke når det gjelder cruise. Det er riktig at Holmefjordutvalget anbefalte at konsekvensene for cruise måtte utredes bedre, det kan ikke vi se at regjeringen har gjort. Når i tillegg departementet og statsråden har vært veldig stille om hva deres intensjon bak forslaget er, så bidrar det til å skape en unødvendig usikkerhet, sier Grøthe.

04.10.2024