Gislene har sittet i fangenskap i over tre måneder, siden Houthiene tok roro-skipet Galaxy Leader og dens 25 sjøfolk 19. november 2023.
Maritim industri fra hele verden har samlet seg for å uttrykke sin bekymring for sjøfolkene som var om bord, da skipet ble kapret i Rødehavet.
Uskyldige ofre
De uttaler blant annet:
«De 25 sjøfolkene som utgjør mannskapet på Galaxy Leader er uskyldige ofre for den pågående aggresjonen mot verdens sjøfart, og deres vanskelige situasjon er en stor bekymring ettersom handelsflåten fortsetter å bli angrepet».
«Alle anstrengelser må gjøres av internasjonale organisasjoner og stater for å sikre frigivelsen av sjøfolkene.»
«Det er avskyelig at sjøfolk ble tatt til fange av militære styrker og at de har vært holdt borte fra sine familier og kjære altfor lenge. Alle 25 mannskapsmedlemmer på Galaxy Leader må frigis nå».
Setter krav
En talsperson for Houthi-militsen uttalte til nyhetsbyrået Reuters at Rødehav-angrepene kun vil stoppe hvis israelsk angrep mot Gaza avsluttes.
På spørsmål om angrepene på skip vil stoppe hvis det inngås en våpenhvileavtale for Gaza, sa talspersonen, Mohammed Abdulsalam, at situasjonen ville bli vurdert på nytt hvis beleiringen ble avsluttet og humanitær hjelp kunne komme inn fritt.
Uakseptabelt
Norges Rederiforbund har over lang tid uttrykt bekymring for den alvorlige situasjonen i det sørlige Rødehavet.
– Situasjonen for sivil skipsfart i Rødehavet har over lang tid vært svært alvorlig. Houthi-militsen sine angrep mot sivil skipsfart utgjør en direkte og uakseptabel trussel mot mannskap, skip og last som seiler gjennom området, har Rederiforbundets Harald Solberg uttalt.
Rederiforbundet opplyser at 40 prosent av verdens skip har sluttet å seile i Rødehavet etter houthi-angrepene.
De har siden 20. desember anbefalt rederier å unngå Rødehavet og seile rundt Afrika.
Sjøfartsdirektoratet har definert sikringsnivå 3 på jemenittisk farvann og Adenbukta. De oppfordrer sterkt alle norskflaggede skip å unngå Rødehavet.
– Det er marginalt med norske skip i det sørlige Rødehavet eller Adenbukta, har Audun Halvorsen, direktør i beredskapsavdelingen i Norges Rederiforbund tidligere bekreftet.
Rederiforbundet legger til grunn at de som ikke har mulighet til å seile utenom Suezkanalen og Rødehavet gjennomfører risikoreduserende tiltak «i tett samråd med vareeier, forsikring, sjøfolkene om bord, relevante rådgivere og sikkerhetsressurser».