JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Burde ikke seilt

– Burde ikke seilt

DRAMATISK DØGN: Cruiseskipet Viking Sky ankommer Molde. Innsatsen til besetningen bidro til at nestenulykken i Hustadvika tross alt endte bra.

DRAMATISK DØGN: Cruiseskipet Viking Sky ankommer Molde. Innsatsen til besetningen bidro til at nestenulykken i Hustadvika tross alt endte bra.

Svein Ove Ekornesvåg / NTB

– «Viking Sky» oppfylte ikke gjeldende sikkerhetsstandarder og skulle derfor ikke ha forlatt Tromsø under de rådende omstendigheter, skriver Statens Havarikommisjon (SHK) i sin rapport.

– Det er anslått at skipet bare var ca. en skipslengde fra å grunnstøte, og med 1374 personer om bord hadde ulykken potensial til å bli en av de verste katastrofene til sjøs i moderne tid, skriver Havarikommisjonen.

Det var om ettermiddagen den 23. mars 2019 at cruiseskipet «Viking Sky» fikk en blackout, og dermed mistet fremdrift og styring under en storm på vei over Hustadvika i Møre og Romsdal.

Havarikommisjonen skriver at ulykken skyldtes for lavt oljenivå i alle de operative diesel­generatorenes smøreolje­tanker, i kombinasjon med stamping og rulling i høy sjøgang.

Til sammen fremmer de 14 tilrådinger i forbindelse med grunnstøtingen.

– Gjennomarbeidet rapport

– Dette er en solid og gjennomarbeidet rapport. Undersøkelsen fokuserer på operasjonelle, tekniske og organisatoriske sikkerhetsproblemer som på ulike måter bidro til nestenulykken, sier avdelingsleder Morten Kveim i Norsk Sjøoffisersforbund.

– Ikke i henhold til regelverket

Fagsjef Odd Rune Malterud i Det norske maskinistforbund er enig i at «Viking Sky» aldri skulle lagt fra kai i storm.

– Én av fire dieselgeneratorer ute av drift tilfredsstiller ikke sikkerhetsstandarder og redundansen som kreves i henhold til Safe Return to Port-regelverket (SRtP). Selv om smøreoljetankene hadde vært fulle ville slingringen ha medført at tilstrekkelig olje ikke ville blitt sugd opp. Konstruksjon og design var ikke i henhold til SOLAS-regelverket, mener han, og fortsetter:

– Manglende familiarisering, trening, og komplekse elektriske forriglings-systemer for restart ble likevel taklet av maskinmannskapet som dermed forhindret en katastrofe.

Både Kveim og Malterud påpeker at besetningens kompetanse og innsats var en viktig faktor for at det tross alt gikk bra denne ettermiddagen.

Direktoratet uenig

Sjøfartsdirektoratet skriver på sine hjemmesider at de er samstemte med kommisjonen i at oljenivået var for lavt, men de er uenige om at skipet ikke overholdt regelverket om gjeldende sikkerhetsstandarder.

– Vi mener helt klart at designet av smøreoljetankene på «Viking Sky» er innenfor kravene i SOLAS, og er derfor ikke enige i konklusjonen om manglende samsvar, som ligger til grunn for flere av tilrådingene fra SHK, sier avdelingsdirektør Håvard Gåseidnes i avdeling for fartøy og sjøfolk.

26.04.2024