JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Åpner for 1:2-ordninger i ferge- og lokalfarten

Åpner for 1:2-ordninger i ferge- og lokalfarten

FERGEAVTALE: Mannskap i ferge- og lokalfart kan nå få mulighet til 1:2-rotasjon. På bildet ser vi MF Tomrefjord, som trafikkerer sambandet Molde-Vestnes.

FERGEAVTALE: Mannskap i ferge- og lokalfart kan nå få mulighet til 1:2-rotasjon. På bildet ser vi MF Tomrefjord, som trafikkerer sambandet Molde-Vestnes.

Tri Nguyen Dinh

Mot slutten av april kom både Norsk Sjøoffisersforbund og Det norske maskinistforbund til enighet med NHO Sjøfart om å åpne for 1:2-seilingsordninger i ferge- og lokalfarten.

– Det har vært en lang og ryddig prosess med NHO Sjøfart fram til vi ble enige og signerte avtalen. Jeg tror det faktum at vi har tatt oss god tid og gjort en grundig jobb, vil sørge for at ordningen blir bedre forankret i bransjen, sier administrerende direktør Hans Sande i Norsk Sjøoffisersforbund. 

Norsk Sjømannsforbund har allerede en tilsvarende avtale på plass, og etter de ferske forhandlingene følger altså de to andre sjømannsorganisasjonene etter. Ordningen vil være et alternativ i de rederiene hvor både rederi og ansatte ønsker en alternativ ordning til det tradisjonelle skiftsystemet.

– Dette er i tråd med våre landsmøteresolusjoner om å jobbe for at rederiene skal tilrettelegge for alternative seilingsordninger og bedre familiepolitikk, konstaterer en fornøyd Sande. 

Krever gode fasiliteter

Interessen for ordningen fra sjømenn har vært stor under forhandlingsperioden. Ved flere rederier er tillitsvalgte og ledelse nå i gang med å se nærmere på hvilke ferge- og lokalsamband dette kan være aktuelt og interessant for. Det er nemlig ikke noe man kan sette i gang sånn uten videre. 

– Det stilles krav til at fergene er i stand til å drive et «24-7-samfunn», med ting som lugarkapasitet og kokemuligheter for de ansatte. Man må rett og slett kunne bo på ferga, forklarer Sande. 

I tillegg vil ordningen kreve om lag en tredel flere ansatte på båtene for at kabalen skal kunne gå opp – så det blir også et spørsmål om økonomi for arbeidsgiverne. 

– Men jeg er ganske sikker på at rederier som er tidlig ute med å tilby et slikt alternativ, vil vise seg å være attraktive for arbeidstakerne, og på den måten dra andre med seg, mener Hans Sande.

26.04.2024