VEDLIKEHOLD: «Siem Ruby» har i vinter fått omfattende vedlikehold, etter flere store oppdrag.
Jogvan Hugo Gardar
De tre sjømannsorganisasjonene var i midten av februar på felles skipsbesøk i Bergen. Forbundene ønsker å ha flere felles skipsbesøk, fordi dette gir gode muligheter til å diskutere med hele mannskapet, og lettere å gi svar på spørsmål som kommer. Under denne runden med felles skipsbesøk i Bergensområdet fikk de besøkt både offshoreservice-rederier og Havila Kystruten.
– Vi møtte mange engasjerte medlemmer som kom med gode innspill til vårt arbeid, sier avdelingsleder Trond Løfgren. Han besøkte skipene sammen med Helene J. Brandal, fra Dnmf og Kim-Helge Fjereide fra NSF.
Forbundene ønsker å ha flere felles skipsbesøk, fordi dette gir gode muligheter til å diskutere med hele mannskapet, og lettere å gi svar på spørsmål.
FELLES MØTE: Kim-Helge Fjereide, Helene J. Brandal og Trond Løfgren under fellesmøtet på «Siem Ruby» - her i diskusjon med kapteinen.
Jogvan Hugo Gardar
Gode innspill
Helene J. Brandal sier at disse besøkene er verdifulle for rådgiverne på Maritimt Hus, og ikke minst for medlemmene, som har anledning til å ta saker direkte med forbundets representanter.
- Vi opplever at det er enklere å ta saker og spørsmål direkte med oss, når vi møter medlemmene på arbeidsplassen. Praten går lett og takhøyden er stor for hva som kan tas opp, sier Brandal.
Kim-Helge Fjereide sier at felles skipsbesøk er naturlige, fordi de tre forbundene vanligvis forhandler samtidig på de fleste tariffområdene.
GIVENDE MØTE: Trond Løfgren (bakerst), Helene J. Brandal og Kim-Helge Fjereide på vei i land etter et veldig vellykket besøk på «Island Valiant».
Jogvan Hugo Gardar
Rekruttering
I kontrollrommet på «Havila Castor» sitter de ivrig og diskuterer både årets hovedtariffoppgjør og hvordan deres område har fått uttelling under de siste oppgjørene. De har flere forslag de mener bør tas med i under årets forhandlinger. Helene J. Brandal forklarer at det er de selv som må komme med forslagene, og gjerne komme på tariffkonferansen i juni, der alle innkomne forslag behandles, og det lages en prioritert liste som forhandlingsutvalget får med seg til forhandlingene som blir på høstparten.
KONTROLLROMMET: Motormann Ole Henning Årebrot, 2. maskinist Sander Eide (ryggen til) og 2. maskinist Morten Storå.
Jogvan Hugo Gardar
En sak som de brenner for, er rekruttering. De etterlyser flere unge lærlinger og kadetter. De er redd etterveksten ikke er god nok i den norske maritime næringen.
På broa har Trond Løfgren fått diskutert med styrmenn og kaptein, og de har også vært innom temaene om forhandlingene og rekruttering.
– Vi snakker om tariffoppgjøret med alle medlemmene som vi møter på disse besøkene, og opplever engasjement for dette, sier Løfgren.
ORGANISERTE: På broa på «Siem Ruby» var viktigheten av å være organisert et tema.
Jogvan Hugo Gardar
Engasjerte
Om bord på «Island Valiant» har mannskapet samlet seg i oppholdsrommet, og det er stort engasjement blant dem. Det er tydelig at de har mange spørsmål de vil diskutere med de tre sjømannsorganisasjonene, som sitter ved forhandlingsbordet, når hovedtariffoppgjøret går i gang senere i år i lokalene til Norges Rederiforbund.
Trond Løfgren forklarer hvordan prosessen er rundt tariffoppgjørene, og hvordan det enkelte medlemmet i forbundene kan få igjennom sine krav.
GODT HUMØR: De diskuterer skjermene i kontrollrommet. Fra venstre 1. maskinist Morten Storå; maskinsjef Ernst Stenvold; rådgiver i Dnmf Helene J. Brandal og motormann Ole Henning Årebrot.
Jogvan Hugo Gardar
– I år er det hovedoppgjør og alle overenskomstens bestemmelser er således oppe til forhandling, sier han.
Saker som kommer opp er blant annet nattillegg og turnus.
Kim-Helge Fjereide fra NSF sier at den beste måten å nå frem med krav, det er å organisere seg, og å engasjere seg i arbeidet med kravene som forhandlingsutvalgene får med seg.
Både Fjereide, Løfgren og Brandal understreker at det viktigste man kan gjøre, det er å organisere seg, fordi det er de organiserte som kan jobbe sammen for å få til endringer.
ENGASJERTE: Mannskapet på «Island Valiant» var engasjerte og hadde mange spørsmål og innspill til de tre rådgiverne fra Maritimt Hus.
Jogvan Hugo Gardar
Riktig stilling
På «Siem Ruby» har en stor del av mannskapet samlet seg på broa. De ligger i Bergen i forbindelse med vedlikehold, og det er mye folk fra leverandører om bord. Men på broa er det ro til å få snakket med rådgiverne fra Maritimt Hus.
Som på de andre NOR-båtene som ble besøkt i Bergen blir det diskutert bredt om saker som opptar mannskapet i deres hverdag, og hva som kan tas med inn i tariffoppgjøret.
MASKINROMMET: Maskinsjef Ernst Stenvold viser rådgiver Helene J. Brandal rundt og forklarer i maskinrommet på «Havila Castor».
Jogvan Hugo Gardar
Noen av de mer konkrete sakene går på om båten har de stillingene som det skal ha, ifølge regelverket. Slike spørsmål tar rådgiveren direkte med sine medlemmer, og får undersøkt og avklart om mannskapene er plasserte i riktige stillinger, og om de har de kursene som kreves for den typen båt de jobber på.
KYSTRUTEN: Trond Løfgren fra NSOF i prat med kaptein og styrmenn på «Havila Castor.
Jogvan Hugo Gardar
– Vi har fått gode innspill på saker som turnus, nattillegg og permisjon i forbindelse med barsel. Dette og alle andre innspill tar vi med oss inn til tariffkonferansen senere i år hvor alle forslag blir behandlet og prioriteringene for årets oppgjør blir lagt, sier Trond Løfgren.
NOR/NIS-området vil gjennomføre sin tariffkonferanse i Oslo i juni.
Kystruten har sin tariffkonferanse på Kiel-ferga 18.-20. mars.