Undersøkelser viser at så mye som én av fire ansatte som jobber på sjøen sier at de har blitt mobbet eller trakassert det siste året.
NHO Sjøfart roper varsko, og har fått støtte fra Stiftelsen Norsk Maritim Kompetanse til å gjennomføre et bransjeprosjekt der målet er gjøre rederiene bedre i stand til å svare på disse utfordringene. På NHOs første samling møttes sjøfolk fra innenriksfarten og HR-ansatte i rederiene for å ta tak i utfordringene.
– Det er et sjokkerende høyt tall, sier Jørn Strømmegjerde (34) fra Sykkylven.
Han er en av deltagerne på samlingen. Til daglig er han overstyrmann i fergeselskapet Fjord1, hvor han også er verneombud og hovedverneombud. Han forteller videre at flere på samlingen reagerer med vantro på at så mange sier at de har vært utsatt for mobbing eller trakassering.
Et problem i lang tid
– Jeg synes det er trist. Det skal ikke være sånn, supplerer Camilla Langeland (28).
Hun har vært overstyrmann i Redningsselskapet de siste årene, og er bosatt i Hof i Vestfold.
Begge tror problemene har eksistert i lang tid. At dette kommer til overflaten nå er et resultat av tiden vi lever i. Blant annet som en følge av blant annet «#metoo». Både Langeland og Strømmegjerde har registrert hendelser på egen arbeidsplass som burde vært håndtert på en annen måte.
– Jeg har sagt fra til folk når ting ikke er greit, men det er ikke alltid så lett å gjøre det. Det er av og til skummelt, sier Langeland.
NULLVISJON: Fagsjef i NHO Sjøfart, Evelyn Blom-Dahl, har hårete mål.
NHO Sjøfart
På samlingen ble det ofte snakket om kulturforskjeller mellom eldre og yngre sjøfolk. At det er en ny tid. Mange av de som går inn i sjøfarten nå, er godt utdannet. De har andre forventninger til arbeidslivet enn 16-åringene som dro til sjøs i en ikke så altfor fjern fortid.
Rederiene må med
De to overstyrmennene er veldig glade for at NHO Sjøfart, sammen med rederiene, tar tak i problematikken. De roser opplegget på samlingen, og opplever at deltagerne er motivert for å gjøre sjøen til en enda finere arbeidsplass enn den er.
– Jeg kjenner på en felles motivasjon på tvers av rederiene som er representert her, sier Strømmegjerde.
Begge ble ringt opp av sine respektive rederier og spurt om de ville delta på samlingen. De sa ja uten å blunke. De er positive, men tror endringen vil ta tid.
– Vi har her et stort problem som vi må løse. Vi som er med på denne samlingen forstår hvor viktig dette er. Vi må stå på hardt og ikke gi opp, sier Langeland.
Strømmegjerde supplerer;
– Jeg tror det er viktig at vi snakker om dette ute på fartøyene. At det blir en naturlig del av dialogen alle ansatte har mens de er på jobb.
Deltagerne på samlingen var også opptatt av at dette må forankres i ledelsen – både på fartøyene og inne på rederikontorene. Begge tror arbeidstakerne tar dette på alvor.
Ikke glem mobberne
Med så mange som føler seg mobbet er det viktig å ikke glemme mobberne. Hvordan vil de forholde seg til dette? Vil de forsøke å bagatellisere eller motarbeide dette?
– Jeg er ikke så redd for de som tar til motmæle, jeg er mer bekymret for de som ikke deltar – ikke sier noe, forklarer Strømmegjerdet.
– Å jobbe på et fartøy i Redningsselskapet har lenge vært en drøm for meg. Nå vil jeg gjøre mitt for at miljøet på jobben min blir godt for alle som jobber der, avslutter Langeland.
I tillegg til opplæring og bevisstgjøring, er det et mål med samlingene å utvikle felles verktøy og standarder som kan benyttes i alle rederiene. Fagsjef i NHO Sjøfart, Evelyn Blom-Dahl er ansvarlig for prosjektet. Hun ser også tiltakene i sammenheng med regjeringens strategi for likestilling og mangfold.
Null mobbing er målet
– Vi vet at fravær og frafall kan ha sammenheng med arbeidsmiljø, og det gjør det heller ikke enklere å rekruttere hvis bransjen kommer dårlig ut i arbeidsmiljøundersøkelser, sier hun.
Hun har veldig stor tro på at dette prosjektet vil bidra til å gjøre både rederiene og de ansatte bedre på å forebygge og å håndtere situasjoner med mobbing og trakassering.
– Jeg vet det er et hårete mål, men jeg mener at vi må en nullvisjon for mobbing og trakassering, sier Blom-Dahl.