JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tettere maritimt samarbeid med Storbritannia

Tettere maritimt samarbeid med Storbritannia

MARITIM SAMARBEIDSAVTALE: En ny avtale mellom Storbritannia og Norge er akkurat undertegnet. Her deltakerne under arrangementet.

MARITIM SAMARBEIDSAVTALE: En ny avtale mellom Storbritannia og Norge er akkurat undertegnet. Her deltakerne under arrangementet.

NFD

Fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth og hennes britiske kollega Lord Davies signerte 28. februar en avtale om tettere maritimt samarbeid.

Under signeringen var representanter fra Det norske maskinistforbund (Odd Rune Malterud), Norsk Sjømannsforbund (Stian Grøthe), Norsk Sjøoffisersforbund (Hans Sande), Norges Rederiforbund og ulike britiske maritime organisasjoner til stede.

Regelmessig dialog

Dette er en maritim samarbeidsavtale (MOU) mellom Norge og Storbritannia. MOUen legger opp til regelmessig bilateral dialog mellom Norge og Storbritannia..

Avtalen skal ifølge en pressemelding styrke det historiske samarbeidet mellom landene og forplikter til jevn dialog.

– Vi skal arbeide sammen for å finne løsninger på flere store utfordringer som maritim næring står overfor; som hvordan vi kan nå ambisiøse klimamål for skipsfarten, tilpasse oss den raske teknologiske utviklingen og bidra til å dekke kompetansebehovet i næringen, sier Myrseth.

– Storbritannia er det aller viktigste enkeltmarkedet for våre maritime bedrifter. Vår relasjon med britene er ikke bare på myndighetsnivå, det er også tette bånd mellom norsk og britisk næringsliv, sier fiskeri- og havminister Myrseth (Ap) i pressemeldingen.

SIGNERINGEN: Cecilie Myrseth og hennes britiske kollega Lord Davies.

SIGNERINGEN: Cecilie Myrseth og hennes britiske kollega Lord Davies.

NFD

Møteplass for sjømatnæringen

Dagen før signeringen åpnet fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth den årlige konferansen Norway – UK Seafood Summit i London. Toppmøtet er en viktig møteplass for den norske og britiske sjømatnæringen.

– Storbritannia er ett av de største markedene for sjømatnæringen vår, og det viktigste markedet for den maritim næringen. Jeg er opptatt av å være tilstede og fremme havnæringene våre på arenaer som er viktige for Norge, sier fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth (Ap).

– Å samle norsk og britisk sjømatnæring er viktig for å styrke sjømathandelen mellom våre to land. Vi har en lang historie med sterke handelsforbindelser til Storbritannia, og jeg er glad for at vi møtes jevnlig for å finne felles løsninger både for forvaltningen av fiskebestandene og for handelen med sjømat, sier fiskeri- og havminister Myrseth.

Norges sjømatråd arrangerte konferansen.

Årsaker

Værforhold

Ta forholdsregler

Læring av hendelser

Læring av hendelser – is og ekstremvær

Sjøfartsdirektoratet (SD) har de siste ukene registrert flere hendelser der is er oppgitt som årsak til arbeids- og skipsulykker.

Direktoratet har også mottatt flere ulykkesrapporter etter at kraftig vind har ført til at fartøy som lå til kai har slitt fortøyninger, eller forlist ved kai.

Snø og is som har samlet seg opp om bord har ført til at mindre fartøy har forlist ved kai. Is som fryser på dekk, rekke eller overbygg gjør ikke bare at det blir glatt. Is og store snømengder endrer også fartøyets stabilitet.

Når stabiliteten svekkes vil også vind og bølger gi ytterliggere påkjenning, og fartøyet kan få slagside eller kantre.

Sterk vind og vindkast er også oppgitt som årsak til at fartøy sliter fortøyningene, kommer i drift på anker eller får problemer med å gå til kai.

Norge har en lang kyst og mange fartøy opererer i kalde og værutsatte områder. Årets vinter har gitt oss flere stormer og skiftende vær fra snø til regn, og snø igjen.

Når sjøvannet nå er nedkjølt og det piskes opp og treffer et fartøy eller landområde, kan det fort fryse til is. Frossent vann legger seg lag på lag og skaper problemer. Det er sendt ut flere farevarsler for sterk vind og/eller ising denne vinteren, og dette må tas på alvor, melder SD.

SD skriver at alle kan ta forholdsregler ved entring av dekk eller kaiområder, og tenke seg ekstra godt om før man går på dekk eller kaiområder, spesielt når det er kaldt med fare for is. Uhell kan forekomme, men det er også mange ulike tiltak som kan forhindre et legebesøk eller sykehusopphold.

Sjøfartsdirektoratet peker også på sine egne prosedyrer og risikovurdering, med tanke på vind og andre værforhold som kan endre vurderinger som er gjort tidligere. Ved lengre opphold til kai bør det også vurderes om noe mannskap skal være om bord, eller om tilstrekkelig vakthold og tilsyn av fartøy kan gjøres fra land.

Sjøfartsdirektoratet utarbeider jevnlig «læring av hendelser» med utgangspunkt i ulykker og hendelser.

Du finner sakene på direktoratets hjemmeside under vignetten «Ulykker, risiko og sikkerhet»: (www.sdir.no/sjofart/ulykker-risiko-og-sikkerhet/laring-av-hendelser/).

01.03.2024