JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Usikkerhet og stress

truer sikkerheten

Mannskapsbytter

Usikkerhet og stress

truer sikkerheten

Jogvan Hugo Gardar

– Mangelen på forutsigbarhet i mannskapsbyttene truer ikke bare sjøfolkas trivsel, men også sikkerheten til både mannskapet og fartøyene, sier hovedtillitsvalgt Even Fløgstad, og krever umiddelbare tiltak.

Seks av ti mannskapsbytter skjer ikke på avtalt byttedag for mannskapene på «Normand Ocean».

Siste friperiode hadde en av mannskapene bestemt seg for å få ordnet opp i en skade på huskledningen hjemme.

– Vi satte opp stillas, og jeg jobbet lange dager for å rekke å bli ferdig før jeg etter planen skulle om bord igjen, forteller han. Men allerede uken før han skulle dra begynte meldingene om endringer i byttedag å komme.

– Helt inn i helgen var det uklart når jeg skulle om bord, men så, på fredagen, fikk jeg beskjed om at det ble tidlig bytte på mandag, sier han videre. Dermed måtte han i hast gjøre ferdig arbeidet og få ned stillaset.

– Vi rakk det akkurat, men stresset dette medførte kunne ført til en hendelse som kunne blitt alvorlig. Situasjonen med usikre byttedager gjør at man stresser hjemme, og ikke er konsentrert når man kommer om bord, sier han til Maritim Logg.

Les også sakene:

Equinor svarer: Operasjonene styrer dagen

Professor om uforutsigbare mannskapsbytter: – En risiko for både helse og sikkerhet

Hovedtillitsvalgt for Dnmf-medlemmene i Solstad Offshore, Even Fløgstad.

Hovedtillitsvalgt for Dnmf-medlemmene i Solstad Offshore, Even Fløgstad.

Jogvan Hugo Gardar

Mange historier

Maritim Logg har vært i kontakt med mannskaper på flere IMR-fartøy, som har oppdrag for Equinor. De forteller samme historie. Det er sjelden at de får byttedagen på avtalt dag, noe som medfører usikkerhet og i verste fall mistrivsel.

Historien fra «Normand Ocean» er langt fra et enkeltstående tilfelle på IMR-fartøyene, og hovedtillitsvalgt Even Fløgstad for Dnmf-medlemmene i Solstad Offshore er dypt bekymret. Han besøkte i oktober «Normand Ocean» på vegne av de tre sjømannsforbundene. 

– Dette må det gjøres noe med straks, sier Fløgstad. 

– Jeg er redd for at situasjonen kan føre til en ulykke før eller siden, da historikken peker på en slik risiko.

Han sier at historien han hører fra mannskapene i alle tre departementene bekrefter det han har fått høre tidligere, både i telefonsamtaler og i eposter. 

– Situasjonen skaper stor frustrasjon blant sjøfolka, sier han.

Han understreker at det ikke bare er mannskapet som påvirkes, men også deres familier hjemme, som må leve med den konstante usikkerheten rundt når de vil reise eller komme hjem.

Kommunikasjonsdirektør Olaug Hillesland i Solstad Offshore, som eier «Normand Ocean», bekrefter at de kjenner til situasjonen som mannskapet melder fra om. Hun sier at de kjenner til frustrasjonen, og er kjent med at den gjelder flere rederier.

Men hva har rederiet gjort?

– Vi må presisere at byttedagene er gjennomført i henhold til kontrakt, men at det har vært mye dialog. Situasjonen er tatt opp i samarbeidsmøter med både klient og kunde. De ulike aktørene, inkludert arbeidsgiver, ønsker å ha stabile forhold rundt byttedager, og det oppleves nå som at alle jobber mot samme mål, sier Hillesland.

Uforutsigbare byttedager

I en oversikt over femten mannskapsbytter, fra slutten av 2022 til januar 2024, viser det seg at ni av dem ikke ble utført på den planlagte onsdagen. Det vil si at seks av ti mannskapsbytter ikke er på avtalt byttedag. Selv når byttene skjer på onsdager, kan informasjonen endre seg helt frem til mandag kveld.

– I år har vi hatt tre byttedager på onsdag, to av dem var mens vi lå i dokk, og den tredje byttedagen skjedde på onsdag, i forbindelse med at vi fikk problemer i maskinen, og måtte gå mot land, forteller en av de erfarne på fartøyet.

– Vi har opplevd å få beskjed om å møte tirsdag, bare for å få vite dagen før at byttet likevel skal skje onsdag, forteller et annet medlem av mannskapet.

Mannskapene på «Normand Ocean» er ikke alene om disse utfordringene.

– Vi har vært i kontakt med mannskaper på andre lignende fartøy, som har kortere kontrakter med Equinor, og de opplever lignende problemer, sier Fløgstad.

Ifølge mannskapene er denne usikkerheten rundt mannskapsbyttedagen spesielt knyttet til kontrakter med Equinor i norske farvann. De påpeker at andre operatører i norsk farvann gjennomfører byttene på den avtalte dagen, og endringer skjer kun unntaksvis.

Even Fløgstad sier at han selv har erfaring fra blant annet Vest-Afrika, der han jobbet på et fartøy i fem år, og så å si alle mannskapsbyttene ble gjennomført på avtalt byttedag. 

– Det vi ser med «Normand Ocean» er helt spesielt, sier han.

Helse, miljø og sikkerhet står på spill

Tilbakemeldingene fra mannskapet er tydelig: Det er vanskelig å planlegge friperioden når de sjelden vet nøyaktig når de kommer hjem eller skal ut igjen.

– Den som er hjemme og skal om bord, må være klar til å reise helt fra søndag for å rekke et mulig tidlig bytte, selv om planlagt bytte er onsdag, forklarer en.

Dette skaper utfordringer både for dem som skal ut og for dem som er om bord.

For de som allerede er på fartøyet, er det heller ikke lett å planlegge aktiviteter i friperioden, siden de ikke kan være sikre på at de kommer hjem til avtalt tid.

– Vi har eksempler på mannskap som går om bord en mandag og ikke kommer hjem før fredagen i hjemreiseuka, noe som i praksis blir en 3-5 vakt og ikke 4-4, forteller en annen.

Problemet er planleggingen

Ifølge mannskapene er problemet ikke bare de uforutsette endringene, men mangelen på hensyn til mannskapsbyttedagen i planleggingen av oppdragene.

– Vi ser at mindre oppdrag som ikke haster, legges tett opp mot mannskapsbyttedagen, i stedet for rett etterpå, sier de.

Dette skaper en ekstra belastning, da endringene ofte kommer helt inn mot friperiodens slutt, noe som går utover konsentrasjonen, motivasjonen og evnen til å utføre jobben.

Jogvan Hugo Gardar

Behov for en snarlig løsning

For å lette situasjonen har Fløgstad foreslått en midlertidig, lokal avtale for mannskapene ombord på Normand Ocean. Dette foreslås som en løsning inntil situasjonen kan normaliseres.

Samtidig jobber forbundene på Maritimt Hus aktivt med å opprette dialog med Equinor om mannskapsbyttene, både i IMR-avdelingen og i relevante sikkerhetsfora, for å sikre en langsiktig og bærekraftig løsning.

Fløgstad sier at rederiet Solstad Offshore også har et ansvar i denne saken, men at så langt som de tillitsvalgte har klart å få innsyn i prosessene, så opplever de at rederiet har gjort alt de kan for å få inn bedre rutiner her, uten at de foreløpig har lykkes med det.

Fløgstad avslutter med å berømme mannskapene om bord som har holdt ut i denne krevende situasjonen.

– Her er det mennesker i fokus. Mental helse og sikkerhet står på spill når man utsettes for dette over lang tid. Vi må løse dette nå, sier han. 

08.11.2024